الاثنين، 29 أغسطس 2022

& أنت نفسي & بقلم الشاعر : إبراهيم شبل

 أنت نفسي

حبيبي يا نفسي وبيسعد 

بيك مساية

أنت في الدنيا سعدي أقول 

أيه الرواية

ليه يا نفسي طريق ليا بعاد 

والفرقة

لكل ماقرب خطوة منك تبعد 

بحرقه

قلبي بيقيس سرعة بعدك عن

عينيه 

تاه معاك القلب مقيم بيكي

ولا بيه

مشتاق لساعة صفا ويا الدفا

للحبيب جنبيه

يانفسي ليه بتلوميني للبعد 

ورسم سكة

انت مني طب ليه بتلوميني

يا نفس حبه

حبيني واديني الفرح منك 

هدية

دايما تعب حياتي وخداني 

في منهدة

يانفسي كدا تعبني ومخصمة

الأحبة

كسرت الف مرايا عوزك نفس 

مرضية

من رب السما أجمل هدية 

بالصفا متهنية

شجرة في القلب طارحة فيا 

ألف وردة 

نفسي اقوم للنور و اهدي ليك

عمري بثانية

أنت سعدي وهنايا وللنفوس 

أية

للنفس ألف حكاية مرسومة

 بدقة للنهاية

تهذيب النفس عبادة وهذبها

 بزيادة 

يرضى المولى عليا يانفس

كوني مرضية

يانفسي كوني لياولا تكون 

بالسوء عليا

اكبحي غرورك بالدنيا حتى

 لأكون الضحية

اكون 

واخسر فيكي 

القضية

     الشاعر /إبراهيم شبل



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

♕ حياة غريبة ♕ بقلم الشاعر : الحسن نميلي

 حياة غريبة دخلت سوقا كثر فيه الهرج والمرج فالعتاب  أناس لا حول ولا قوة لهم يعيشون العذاب  مات الضمير لما زرعوا الفتنة بين الاحباب  صار الأخ...