الأربعاء، 28 ديسمبر 2022

♕ كله بيعدي ♕ بقلم الشاعرة : تهاني بركات

 كله بيعدي..... 

مد العنكبوت خيطه 

على قلبي

نسج بيته على همي

صعب حالي على حالي

و قعدت أجلد أنا ف ذاتي

بين نفسي و بين روحي

حروب دايرة ما بين الاثنين

و أنا حايرة أراضي في مين

و لما آجي أصالحهم 

تقوم نفسي تبكتني

و تجلدني تسويني

عل الجانبين

تقولي كفاية يا مسكينة 

خيبتك شين 

تملي واخدكي الطيبة

و ترجعيلي في الآخر 

بقلب حزين

أنا ياما لقيت منك 

عذاب و أنين 

الجرح بيعلم 

و القسوة بتتكلم 

و أنتي العمى صابك

لا شايفه و لا حاسه

بالتعابين 

حكايتك إيه ؟

و أعلم فيك قوليلي بإيه ؟

نسيتي أوام 

و أحلامك بقت أوهام 

تحاربي الكل علشانها

و في الآخر تقولي سلام 

دا كان حلم مش حلمي

و لا كان في يوم حقي

أنا هاقعد هنا جنبي 

و أحاسبني 

و لما الدمع يغلبني 

هاطبطب على جرحي 

و أقول لنفسي معلشي 

ما هو الطبع دا طبعي 

عشش غراب البين 

على وجعي

و أقول عادي 

ما هو عادي يجرحني

أصل الوجع مكتوب 

و الفرح مش محسوب 

و أهو كله بيعدي...... 


تهاني بركات ٢٧ / ١٢ / ٢٠٢٢




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

♕ حياة غريبة ♕ بقلم الشاعر : الحسن نميلي

 حياة غريبة دخلت سوقا كثر فيه الهرج والمرج فالعتاب  أناس لا حول ولا قوة لهم يعيشون العذاب  مات الضمير لما زرعوا الفتنة بين الاحباب  صار الأخ...