الخميس، 29 فبراير 2024

♕ حِكايِتي أنا وقلبي ♕ بقلم الشاعر : علي أبو السعود

 حِكايِتي أنا وقلبي 

 وإزَيكِ وفين إنتِ بَقالي كِتير ووحشاني

وِليه غِبتي وِليه رُوحِتي ومن يومها ونَسياني

ومِين قَالكِ على لا دا حَال ومين قَالكِ خَلاص إنسيه


ولو قلبكِ كَمان فَاكره كَمان خَاصميه 

وقوليله نِسيته خلاص 

وقوليله حَبيبك إللى كان حُبي مَانش فاكراه

أنا نِسيته ياريت تِنساه

و ياقَلبي ولَما نِسافر أنا وإنت فى كل مكان

ولَما نِهاجر نُروح لبعيد بعيد عنه حاول تِنساه

وشَجعني كَمان أنساه


وفَاكرني أشيل صورته من الركنه فى بيتنا هناك

وفاكرني كَمان بالصوره إللى ع الشباك

كَمان فيه صوره فى مريتي

وصُوره جنبي فى وسادتي

كمان فيه حرف من إسمه فى سلسلتي

وفَاكرني أشيل الأصل إللى جُواك


ولَما نمشى  

ياقلبي فى غِربتنا فى شوارع هو عَارفها وعَرفنها

وكان لِينا فيها ذكرى عِشنها وعَيشنها

بلاش نِتكلم كِتير عنه وتِسألني وعَامل إيه

مَا نِتكلم ونِطمن وبس عليه وقوليله قلبي بيحبك

أه أه ياقلبي وأقوله إيه كمان إحكي وأقولك إيه

صحيح نقدر ياقلبي أنا وأنت صحيح ننساه


عَايَز رأى بَحِبه يَاقَلبي وإفِرح بَلاش نِنِسَاه

وسَامحه يَاقلبي وبَقولك أنا مِسَمِحَاه

              شعر

      على أبو السعود




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

♕ حياة غريبة ♕ بقلم الشاعر : الحسن نميلي

 حياة غريبة دخلت سوقا كثر فيه الهرج والمرج فالعتاب  أناس لا حول ولا قوة لهم يعيشون العذاب  مات الضمير لما زرعوا الفتنة بين الاحباب  صار الأخ...