الأحد، 27 فبراير 2022

& صراع الدنيا ، والإنسان & بقلم الشاعر : شاذلي محمد

 🌹 🌿 🌹 🌿 صراع الدنيا ، والإنسان 🌿 🌹 🌿 🌹


                أنا الدنيا 🌹 وأنا الإنسان 


                           بنتخانق بقالنا زمان

                     ما تيجي نشوف مين الغلطان 


                       🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹


                           🌹 أنا الدنيا 🌹


                        وكل ما فِيّا ، بالمجان

                           دهب ، وياقوت

                     ولو حتى ، عايز مورجان

                             وأكل وشرب 

                       يطلعلك ، في كل مكان

                           وخضرة ، وميه 

                        أصنافها ، كتير ألوان

                    وكل حاجاتي ، ملك إيديك 

                            عايش سلطان

                       بمد إيديا ، ليك بالخير 

                             ومش حمدان

                   أكيد ، أنا نعمة ، من الرحمن .


                     🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹


                        🌹 أنا الإنسان 🌹


                     سعات ، وبقول على نفسي 

                        أنا طيب ، أنا الغلبان

                         وبخطف منك اللقمة 

                              ومش شبعان

                       وعامل نفسي من ظلمك 

                              عايش حزنان

                     وبسمع ، والله ، على خيرك  

                                وبيه ولهان

                              دهب وياقوت 

                      وبتقولي ، كمان ، مورجان

                   كلام فى كلام ، وعمري ما شفته 

                        بس أسمع ، عليه سَمَعان

                   ونفسي أعيش ، فيكي مبسوط  

                              ومش طمعان


                   أجيب الأكل لعيالي ، وبالإمكان

                 أنور بيتي من الضلمة ، بِنور خَفتان

               أنام والبسمة ، على وشي ، ومش تعبان

                 أخد بإيديا ، من خيرك ، أكون فرحان

                 عرفتي إزاي أنا المظلوم ، أنا الإنسان


                       🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹

                           

                   بتتكلم كلام ، والكدب ، فيه مليان 


                   مين إللي أخد خيرك ، أكيد إنسان

               ومين اللي طغى ، بجابروت ، أكيد إنسان 

                  ومين إللي ظلم نفسه ، غير الإنسان

                           وكل كلامي ، للإنسان 


                               عايش في نفاق 

                         وكذب ، وغيرة ، وطغيان

                            ومهما الخير يجيله

                            يقوله ، تاني ، كمان

                            وناسي . إن اخرها  

                                  ليها بيبان


                       واحد في الجنة . والنعمان

                          وواحد ، آخرته النيران


                                 ويلا إختار 

                هتخسر ، ولا في الجنة ، تعيش كسبان 


               يا دنيا الحق ، كان منك ، أنا الغلطان


                      🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹


            كلماتي / شاذلي محمد عبدالرحمن حسين




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

♕ حياة غريبة ♕ بقلم الشاعر : الحسن نميلي

 حياة غريبة دخلت سوقا كثر فيه الهرج والمرج فالعتاب  أناس لا حول ولا قوة لهم يعيشون العذاب  مات الضمير لما زرعوا الفتنة بين الاحباب  صار الأخ...