الخميس، 29 فبراير 2024

♕ قصة .. قطار الأحزان ح 6 ♕ بقلم الأديب : د. هاني فايق أسكندر

 د. هانى فايق اسكندر فرج

الحلقة السادسة من

قطار الأحزان

وبرقوقة يقف مع أمة على 

عربية الكشرى وفجأة يرى 

أستاذة مبروك يابرقوقة انت

الاول اخذت المركز الاول على

دفعتك وح تدخل. المعهد العالى

للتكنولوجياوياخذة. فى حضنة

مبروك ياخير ماانجبت البشرية

المدرس مبروك ياأم برقوقة 

ام برقوقة الله يبارك فيك

وتطلق الغاريد بنجاح برقوقة

وام ببرقوقة تنهمر منها الدموع

بغزارة وبرقوقة يقبل يد امها

وقدميها. عرفانا لها. 

الايام مبروك. ياضىء عنيةوتنهمر

بالقبلات الحارة وكاءن القدر منح أمة شهادة ميلاد من جديد 

وشكرا. الله على كل حال

وأخذ المعلم قراقيش يوزع الشربات. على أهل الحارة واخذة 

بالحضن مبروك ياابنىى وعقبال

االبكبرتوس فرد علية. برقوقة

أسمة البكاريوس

المعلم قراقيش معلش ياابنىى. أنا 

متعلمتش بس انت رفعت راسنا

فى العالى ربنا يوفقك وعقبال الليلة الكبيرة

وانطلقت. مستكة الدلالة الزغاريد 

وعقبال. عروسيتك واشوفك فى 

الكوشة 

ام برقوقة أول مياخذ الشهادة الكبيرة. افرح بيه ييارب بيدينى

الععممر. واشيل. ولادة 

مستكة الدلالة إن شاء الله وتجوزى. ولادةمفيش اسرع من الايام

والتحق برقوقة بالمعهد ويقف. مع أمة فى الإجازات. على عربية الكشرى واخر النهار يقوم بتشطيب

عربية.الكشرى وبعد ذللك يعود. الى المذاكرة ويسهر الليل للمذاكرة

وبعد أربعة سنوات حصل. برقوقة 

على البكاريوس وحصل على وتقدير امتياز وتقدم للوظيفة وينتظر جواب. التعيين

ومازال يقف. بجانب أمة على عربية الكشرى ويلح على أمة أن تخلد للراحة فى المنزل ولكن أمة ترفض. وتصر على الوقوف على 

عربية الكشرى ولكن شعرت الام. بالتعب فذهبت لتأخذ قسطا من الراحة نتيجة إلحاح أمة

وزعتر ينادى عععلى برقوقة ياباشمهندسبرقوقة 

برقوقة خير يازعتر

زعتر جواب مهم ومسوجر

برقوقة دة جواب التعيين 

زعتر مبروك انت تستاهل كل خير 

ربنا عالم بتعب والدتك يا باشمهندس

برقوقة أسمى برقوقة يازعتر 

مهما كنت فى اى مركز أنا ابن الحارة حارةابو فروة

زعتر اصيل وابن اصول

برقوقة اروح افرح والدتى

يدخل برقوقة سلام. عليكم ياست الحبايب

الام وعليكم السلام ورحمه الله

خير يا ضىء عنبة

برقوقة حالة جوااب التعيين

الايام الام مبروك ياحابيبى يامنتاكريم يارب

برقوقة دة بفضل دعواتك ياأمى 

الايام ربنا يحبب فيك خلقة ويكفيك شر طريقك

برقوقة دعواتك دة رصيدى فى الحياة احسن من اى. رصيد او حساب فى البنك

برقوقة انا. طالب منك طلب ياست الحبايب

الام خير ياحابيبى 

برقوقة. ترتاحى ونجيب واحد يقف على العربية وانتى ترتاحى

وراتبى ح يكفى ويزيد 

الام أنا ياابنى اخذت على الشغل ومقدرش اقعد فى البيت وعلى رأى المثل الحركة بركة

الام أنا نفسى تتجوز وأشوف ولادك

حوالية وعلى رأى المثل اعز الولد ولد. الولد 

برقوقة إلى تشوفية ياست الحبايب بس لم اتجوز ترتاحى فى البيت ومراتى اخدمك وانا اشيلك. جوة عنيهوعلى كفوف لديه

الام تعيش ياحابيبى حاضر اوعدك

لما تتجوز ارتاح فى البيت. وتبيع

عربية الكشرى

برقوقة عن اذنك اروح اشطب عربيه الكشرى

وفى اليوم التالى استلم. برقوقة عمله وكان ممتازا ففى عملةوالكل يحبونه 

مشهد الام واقفة على عربية الكشرى

تدخل مستكة الدلالة صباح السعادة ياأم برقوقة

ام برقوقة يسعد صباحك 

ام برقوقة اتفضلى طبق كشرى مخصوص 

مستكة الدلالة وكترى الشطة

ام برقوقة من عنية

ام برقوقة. أنا عاوزة تشوفى. ببرقوقة. عروسة حلوة واهم حاجة 

تريح ابنى انتى عارفه ابنى بالدنيا

كلها ولو طلب لبن العصفور متاخرش علية

مستكة الدلالة أنا عندى بنت يتيمة ومنكسسرة وعلى قد ادينا وربتها

خالتها بعد موت امها وأبوها

واخذة دبلون خياطة 

ام برقوقة أسمى دبلوم 

مستكة الدلالة أنا متاخذنيش أنا مرحتش مدارس على العموم حواجبللك صورتها وبعدين اخليكى تقبيلها وربنا يقدم إلى فيه الخير 

ام برقوقة واسمها أية 

مستكة الدلالة اسمها فريسكا

ام برقوقة وحلاوتك كبيرة عندى

مستكة الدلالة ربنا يسهل سلام عليكم

ام برقوقة وعليكم السلام ورحمه الله

 وعاد برقوقة من عملة وأخذ يشطب عربية الكشرى مع أمة 

ام برقوقة انت بقيت باشمهندس مش من مقامك روح يابنى وزعتر ح ؤساعدنى 

برقوقة مهما كبرت مش ممكن اكبر 

عليكى ياست الحبايب انتى فضلك

علية كبير وعربية الكشرى هى إلى خلتنى مهندس روحى وانا جاى ورامى

وعادت الام إلى المنزل وبعد ربع ساعة دخل برقوقة وقدم لها شال صوف هدية لها وطبع قبلة على جبينها

الام ربنا يخليك ليه ومايحرمنيش منك يااغلى وافرح بيك

برقوقة دعواتك لى سر نجاحى

ام برقوقة انا كلمت مستكة الدلالة

عشان تشوفللك عروسة

برقوقة اهم حاجة تكون مطيعة وتريحك ياأمى واسكن معانا أنا مقدرش اسيببلك 

ام برقوقة ربنا يقدم إلى فيه الخير

برقوقة وجبتللك الكنافة الى انتى

بتحبها

ام برقوقة تعيش وتجيب ياحابيبى وربنا يبارك فى رزقك

برقوقة انا ح ادخل انام. تصبحى على خير 

ام برقوقة وانت من اهل الخير 

 وان شاء انتظرونى فى الحلقة السابعة لنعرف الأحداث

د هانى فايق اسكندر فرج




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

♕ حياة غريبة ♕ بقلم الشاعر : الحسن نميلي

 حياة غريبة دخلت سوقا كثر فيه الهرج والمرج فالعتاب  أناس لا حول ولا قوة لهم يعيشون العذاب  مات الضمير لما زرعوا الفتنة بين الاحباب  صار الأخ...